Viitorul masinilor autonome

masinaCiteam astazi ca gigantii se copiaza unii pe ceilalti, exemplul fiind chiar Google care se pregateste sa-si lanseze pe strazile oraselor lumii acele masini fara sofer care sa faca pe taxiurile, un serviciu oarecum similar deja celebrului Uber care, odata trecut de faza de acceptare din partea publicului, incepe sa-si dezvaluie si partile sale mai putin placute: accidente provocate de soferii listati in aplicatie, comentarii negative din partea celor care au beneficiat de (ori suportat) acest serviciu sau limitari impuse de diverse state pentru protejarea taximetristilor inregistrati.

Acum Google pare sa se pregateasca sa lanseze un serviciu de nivel superior: transport de persoane cu masini fara sofer. Unul dintre managerii Google a declarat in ianuarie ca inginerii din echipa sa lucreaza la modalitati prin care masinile autonome pot imbunatati calitatea vietii oamenilor, posibilitatile fiind nenumarate. Printre ele posibilitatea prin care cineva, oricine, poate chema o astfel de masina pentru a-i cere acesteia sa il/o transporte la o adresa de destinatie. Exemplu care inseamna de fapt un atac frontal asupra serviciilor de taximetrie si transport persoane.

Acum, sa transporti oameni cu masini autonome e o chestie. Deja in cateva state americane accesul pe sosele al acestor autovehicule este permis. Dar cum ar fi sa transporti lucruri in acelasi fel? Sa zicem ca ma mut dintr-o locuinta in alta. Bine, de fapt dintr-o casa in alta, destinatia fiind totodata si noua mea locuinta. Bineinteles, ma gandesc, as avea nevoie de o firma specializata in mutari mobila. Dar de ce sa platesc vlajganii firmei respective cand eu am hoarda de prieteni gata sa ma ajute? Motiv pentru care n-am nevoie decat de o masina. Firme care fac mutari locuinte sunt multe, dar firme care sa-mi dea doar masina exista? Precedenta mutare am facut-o cu Dacia papuc a unei prietene. La vremea respectiva a fost de-ajuns o astfel de masina, acum n-ar mai face fata.

Anii au venit cu tot cu mobila care mai de care mai mare, mai colorata si.. mai multa, bineinteles. O firma de mutari poate bineinteles sa-mi ofere toate serviciile, de la demontarea pieselor de mobilier pana la impachetarea lor, coboratul lor in strada, urcatul in masina, transportatul lor pana la destinatie, urcatul in noua locuinta cum ziceam si asamblatul la loc. Dar daca totusi eu am nevoie doar de masina? De un camion?

Cu ceva vreme in urma vazusem, de data asta la televizor, cum ca in Olanda sunt testate in aceasta perioada autocamioane care circula fara sofer. Momentan pe niste strazi amenajate intr-o zona apropiata de Rotterdam, pentru a vedea cum se descurca. Urmand ca pana prin anul 2020 sa fie lasate sa circule libere intre portul aceluiasi oras si alte destinatii din tara. Pe sosele bineinteles pregatite pentru aceste camioane, de aici si perioada necesara ajustarii infrastructurii rutiere existente, cu senzori, marcaje si alte cele necesare asigurarii securitatii atat a celorlalti participanti la trafic cat si a acestor computere pe cine stie cate roti.

Apropo de roti, problema fiind valabila in cazul tuturor masinilor autonome: daca fac pana, cine schimba cauciucul taiat, franjurat sau intepat? Asta ar mai fi, sa vedem vehiculele acestea fara sofer dar cu mecanic si cu anvelope vara. Sau de iarna, dupa caz. Ar fi interesant, nu-i asa? Sau sa impanzeasca orasul cu oameni in diverse pozitii cheie, cam cum se intampla cu ambulantele, gata sa intervina in cel mai scurt timp in zona in care apare pana sau defectiunea.

Cert este ca viitorul se apropie iar daca acum producatorii se gasesc inca la stadiul de teste, prototipuri sau doar declaratii, in spate stau programe intregi de dezvoltare care, mai devreme sau mai tarziu, le vor face pe acestea sa devina realitate.

One Comment

  1. VASI le R says:

    Sună bine, dar mai e până vedem aşa ceva la nivel macro.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Let's see, are you robot or human? * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.