Carbohidratii

carbohidratiCarbohidratii sunt un cuvant la moda, mai ales printre cei pasionati de o alimentatie sanatoasa sau de cei care tin diete sau fac sport. Parerile sunt impartite intre pro si contra, carbohidratii generand o adevarata isterie si chiar o fobie care poarta numele de carbofobie, carbofobia fiind deci frica de a consuma carbohidrati, care ar duce la ingrasare, la alterarea sanatatii si la un stil de viata periculos.

Stiintific insa, carbohidratii sunt compusi din hidrogen, carbon si oxigen, ei fiind simpli sau complecsi. In termeni de functionare a organismului, carbohidratii sunt metabolizati in glucoza, fiind cei care furnizeaza energie organismului din aceasta glucoza. Carbohidratii simpli sunt considerati carbohidrati rai pentru organism si sanatate, iar cei complecsi sunt buni si recomandati pentru consum. Recomandati sau nu, mare parte din alimentele pe care le consumam contin carbohidrati, intr-o mai mare sau mai mica masura.

Exista insa diete low-carb, ce recomanda consumul unor alimente sarace in carbohidrati, dar si diete care interzic cu desavarsire consumul de carbohidrati. Pana si oamenii de stiinta au emis pareri diametral opuse legate de dietele sarace sau fara carbohidrati: daca o tabara sustine ca dieta ketogenica, saraca in carbohidrati, ajuta la tratarea persoanelor depresive sau a celor care sufera de tulburare bipolara, altii afirma ca atunci cand nu consumam suficienti carbohidrati creierul primeste mai putina energie, deci functioneaza mai incet, ceea ce inseamna ca suntem mai lenti in gandire. Cu toate acestea, o alimentatie sanatoasa inseamna consumul de alimente din toate categoriile, proteine, lipide si carbohidrati, pentru un aport echilibrat de nutrienti. Pe de alta parte, un consum bazat pe carbohidrati sau excesiv de carbohidrati poate duce la dezechilibre precum obezitate, diabet sau boli cardio-vasculare.

Ca exemple, mierea, zaharul, faina alba, procesata si produsele de panificatie derivate din ea (paine, gogosi, paste, prajituri, batoane, bomboane de diverse feluri) sunt carbohidrati rai si dauneaza organismului. Aceste alimente nu aduc organismului un aport semnificativ de nutrienti, ci stimuleaza senzatia de foame, cel mai probabil ducand la consumul altor carbohidrati. De retinut este faptul ca zaharul se regaseste in alimentele ambalate sub diverse denumiri: maltoza, dextroza, fructoza, sucroza, glucoza, sirop de glucoza. Pe de alta parte, cerealele si faina integrale, lintea, fasolea, cartofii, nautul, fructele si legumele contin carbohidrati buni, amidon si fibre, care sustin organismul in activitatile fizice sau intelectuale prin aportul semnificativ de nutrienti.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *